תרגום נוטריוני מה זה?

 

עו"ד ונוטריון אירנה פיין
К НОТАРИУСУ-АДВОКАТУ ИРЕНЕ ФАЙН
051-55-33-400
רוסית - РУССКИЙ, אוקראינית - УКРАЇНСЬКА МОВА, אנגלית - ENGLISH , ספרדית - ESPAÑOL , רומנית - LIMBA ROMÂNĂ ,צרפתית – FRANÇAIS

אישור נוטריוני מה זה

אישורי נוטריון צריך לא פעם עבור צרכי בית המשפט, רשויות ומוסדות וזאת על מנת להוכיח את נכונות התוכן. לאחר שמסיימים לתרגם מגוון מסמכים, ישנה חשיבות לאשר אותם ע”י נוטריון וזאת על מנת להעניק למסמך תוקף חוקי- על מנת לאשר שאותם מסמכים אכן תורגמו כהלכה וכמובן שהם נאמנים למקור. מי מעניק אישורים נוטריוניים? וכן עורכי דין שעוסקים בתחום עריכת הדין לפחות כעשר שנים ועברו הכשרה ספציפית. יש להבין שברגע שנוטריון חותם על מסמך הוא מקבל חזקה משפטית, וזאת כיוון שהסמכות המשפטית שלו הינה החזקה ביותר במערכת המשפט ועל כן מדובר באישור רב חשיבות.

אישור נוטריוני מהו?

מי שתוהה עבור מה צריך אישור נוטריון, עשוי למצוא שיש לא מעט מסמכים שזקוקים לחתימה. כך שאפילו תעודות רשמיות ורגילות כגון תעודת לידה, תעודת זהות או אפילו אישורי נישואין זקוקים לחתימתו של נוטריון. על מנת להעניק אישורים נוטריוניים יש צורך לשלוט בשפה הרצויה ברמת שפת אם ועל כן לעתים יש צורך בעזרתו של מתורגמן. מכאן שגם אם יש צורך באישור עבור שפה זרה, אי זה אומר שלא ניתן לגשת אל נוטריון מקומי, אלא ניתן לסמוך על נוטריון מקצועי שיעבוד עם מגוון מתורגמנים הבקיאים בשפות השונות ובאמת אחת הדרישות שחוזרת על עצמה היא להגיש מסמכים שונים במגוון שפות.

פיקוח והכנה על אישורים נוטריונים

מי מפקח על הנוטריונים? ובכן כיוון שכל גוף צריך פיקוח, קיימת וועדת נוטריונים שמפקחת על כל פעילות אנשי המקצוע בתחום. כמו כן הוועדה גם מכריזה מראש על העלויות השונות, וזאת על מנת להגן עם האזרח פן יידרש לשלם עלות גבוהה יתר על המידה. בנוסף מי שמבקש אחר אישור נוטריון צריך להגיע מוכן עם כל הטפסים והמסמכים וזאת על מנת לאשר שכלל המסמכים אכן קבילים.

תרגום נוטריון

יש לא מעט מוסדות ומשרדים שמבקשים אישורים נוטריונים עבור מסמכים שונים שמגיעים בשפות זרות. מסמכים כגון מסמכי לידה, תצהירים, דרכונים, תעודות, תעודות פטירה, תעודות נישואין או גירושין, מסמכי בעלות על רכוש והרשימה עוד ארוכה. כאשר השפה זרה ויש לספק את המסמכים, הרי שיש צורך בתרגום נוטריוני. הליך התרגום מתבצע כך: כיוון שרוב המתרגמים לא בקיאים ביותר מדי שפות, יש צורך להיעזר בשירותיהם של מתרגמים מקצועיים ועל מנת להיות בטוחים ביושרת ונכונות התרגום, יש צורך בנוטריון על מנת שיאשר את אמינות התרגום. המתרגם מתחייב בפני הנוטריון שהתרגום נעשה באופן נאמן למקור ושהוא בקיא בשפת המקור. מכאן שאם ברצונכם להשיג תרגום נוטריון עבור שפה זרה, אין זו בעיה- נוטריון מקצועי יספק את התרגום הנחוץ ויאשר אותו, כך המסמך יהיה קביל גם כראיה בבית המשפט.

ברור לפני הגעה לנוטריון

על מנת לחסוך בזמן ולהימנע מעוגמת נפש, יש לברר מול הגוף שדורש את אותו תרגום נוטריוני מה הוא צריך- איזה סוג של אישור דרוש. לעיתים מדובר על אישור יחיד גם אם מדובר על כמה מסמכים, אך לעיתים יש צורך באישור פרטני עבור כל מסמך. מכאן שאם עורכים בירור מקדים, ניתן לחסוך עלויות וזמן.

אופן הענקת אישור נוטריוני על ידי נוטריונים

יש לא מעט סוגי תרגום נוטריון- יש תרגום טקסטים, תרגום סימולטני, תרגום מסמכים, תרגום מקצועי, תרגום משפטי וכדומה. אם ניקח לצורך הדוגמה תרגום רפואי, נמצא שהוא יכול להיעשות רק בעזרת רופא או בעלי השכלה בתחום. תרגום שכזה דורש ניסיון רב, כיוון שכל טעות עלולה להרע את מצבו של המטופל. כמו כן גם יש להיות רגועים שכל תרגום באשר הוא מגובה בשמירה על פרטיות וסודיות הלקוח.

נוטריון – מי הוא

כאשר אתם מתבקשים לאמת את מקוריותם של מסמכים מסויימים, בין אם זה בביטוח לאומי, בבית המשפט, במהלך הרשמה למוסדות לימוד, בעת דיון בשגרירות בעניינכם, או בכל מקרה אחר הדורש טיפול משפטי במסמכים שלכם, אתם זקוקים לשירותיו של נוטריון.
נוטריון הוא עורך דין שלו יש ותק של עשר שנים לפחות במקצועו ובתחום התמחותו. לנוטריון ישנה הסמכות לאשר מסמכים משפטיים, כמו גם לאמתם ולערוך אותם ולהעניק להם גיבוי משפטי נוסף בעת הצורך.

אך כמובן שלא כל עורך דין בעל ותק של עשר שנים בתחום התמחותו ובמקצועו יכול להעניק אישור של נוטריון. נוטריון הוא עורך דין שעבר הסמכה במשרד המשפטים וקיבל מהם אישור לשמש כנוטריון. כמו כן, עליו להיות אזרח ישראל, חבר בלשכת עורכי הדין, נקי מעבר פלילי, עליו להיות אדם שלא הורשע בעבירה שיש עמה קלון. כמו כן, עליו להשאיר דוגמת חתימה בספר הנוטריונים של ישראל ורק לאחר מכן הוא יכול להתחיל לשמש כנוטריון.

כאשר נוטריון חותם את חתימתו על סמך מסוים אשר הענקתם לו, הוא, בעצם חתימתו, מאשר את מקוריותו של המסמך, ואם המסמך מצולם או מתורגם הוא מאשר את הצילום של המסמך המקורי או את טיב ואיכות התרגום.
אין לזלזל בבקשה לחתימת נוטריון על מסמכים מסוימים משום שעד לחתימתם בידי חותמת נוטריון, אין למסמכים אלו תוקף במקומות רבים במקרים רבים. יהיו מקוריים ואמינים ככל שיהיו. ללא חתימת נוטריון לא ניתן להגיש מסמכים מסוימים לרשויות החוק ולרשויות השלטון בישראל ולא לגופים שונים אחרים.

מה תפקידו של הנוטריון?

תפקידו של הנוטריון הוא לקבוע אם מסמך מסוים הוא מקורי, אם תרגום של מסמך מסוים הוא תרגום קביל, אמין ומדוייק, כמו כן תפקידו של נוטריון הוא לאשר כי החתום על המסמך הוא אכן החותם האמיתי ושלא מדובר בחתימה מזויפת של אדם אחר שחתימתו זויפה שלא בידיעתו.

במקרים מסוימים, כמו למשל בהצגת מסמכים ממדינה אחת לרשויות של מדינה אחרת, רק באמצעות אישור נוטריון וחתימתו הופכים המסמכים לברי-סמכות ולרשמיים במדינה שבהם הם מוצגים, יש מסמכים רבים שדורשים אישור נוטריוני ולא כל עו”ד יכול לחתום עליהם. ניתן למצוא נוטריונים בתל אביב אשר יוכלו לעזור לכם.

מיהו נוטריון ומה מבדילו מעורך דין?

 

נוטריון הוא עורך דין שהוסמך לאשר, לאמת ולערוך מסמכים משפטיים מסוג מסוים, הנדרשים מנוטריון בלבד על פי חוק.

דוגמאות לפעולות אלה:

  • אימות הסכם ממון בפני נוטריון כאשר בני זוג חותמים על הסכם ממון בטרם החתונה.
  • צוואה בפני נוטריון – כמוה כצוואה בפני רשות כחוק, כאילו נעשתה בפני שופט.
  • אישור אמיתות ייפוי כוח.
  • אישור אמיתות תרגום בהנחה שהנוטריון דובר את השפה.

אישורו של נוטריון מהווה בהליך משפטי “ראיה מספקת”, כלומר ללא צורך בראיה נוספת לדבריו של הנוטריון, למעשיו או לדברי אחרים ולמעשיהם שאמרו או עשו בפניו. הכל כאמור באישור. אפשר אף לומר כי צוואה בפני נוטריון עדיפה על צוואה בפני שני עדים משום שקשה יותר לתקוף צוואה שנערכה בפני פונקציה חוקית. חתימה של נוטריון קבילה גם בישראל וגם מחוצה לה.

מתי נזדקק לנוטריון?

ישנם סוגים שונים של מסמכים אשר יש צורך באישורו של נוטריון לגביהם בכדי שיוכלו לשמש כראייה בבית המשפט או לשם קבלתם כמסמך תקף במוסדות אחרים. לעיתים יש צורך באישור נוטריוני על חוזים מסוימים, בתעודות נישואין או גירושין, תעודת לימודים ועוד.

סביר יהיה להניח כי כל אדם יפגוש נוטריון לפחות פעמיים במהלך חייו. פעם אחת בעבור הליך משכנתא, ופעם נוספת לצורך כתיבת צוואה. כמובן שיש מקרים נוספים המחייבים חתימת נוטריון, למשל בעסקאות מקרקעין.

ההבדל בין עורך דין לנוטריון הוא למעשה בכך שלא כל עורך דין הוא גם נוטריון. אדם המעוניין בשירותיו של נוטריון מתבקש לבחון זאת טרם בחירת עורך הדין בהתאם לשירות אותו הוא מבקש לקבל.

התנאים הדרושים לקבל רישיון נוטריון

קבלת רישיון של עורך דין מלשכת עורכי הדין אין משמעותו קבלת רישיון נוטריון. יש להפריד בין השניים. קבלת רישיון נוטריוני מהווה הליך נפרד לחלוטין. עורך דין המבקש לקבל רישיון נוטריון יגיש בקשה בכתב ויעמוד במספר תנאים מצטברים על מנת לקבל את הרישיון הרצוי, ואלו הם:

וותק:

על מנת להיות בעל רישיון לעיסוק כנוטריון, נדרש בראש ובראשונה להיות עורך דין, חבר לשכת עורכי הדין שעסק בעריכת דין 10 שנים לפחות, אשר מתוכן לפחות שנתיים ניסיון בישראל.

אזרח ישראלי ועבר פלילי נקי:

כמו כן, נדרש להיות אזרח ישראל או תושב קבע על פי תנאי חוק הכניסה לישראל 1952, אשר לא הורשע בעבירה שיש עמה קלון, לא הושעה מלשכת עורכי הדין ועבר השתלמות מיוחדת.

בנוסף לתנאים אלה, טרם הגשת בקשה לקבלת רישיון נוטריון, חייב עורך הדין להשתתף בהשתלמות מיוחדת כ- 8 שעות. באתר האינטרנט של משרד המשפטים מצויים המוסדות שיועדת הרישיונות הכירה בהם כרשאים לערוך השתלמויות לנוטריונים.

אדם רשאי לקבל רישיון נוטריון אף אם הורשע כאמור, אך חלפו מאז שסיים לרצות את עונשו עשר שנים.

בקשה לקבלת רישיון נוטריון

עורך דין המבקש להיות מוסמך גם כנוטריון יפנה את בקשתו אל וועדת הרישיונות, ועדה היושבת במשרד המשפטים. הועדה בוחנת את מסמכיו של המועמד, ואם זה נמצא מתאים וראוי, לאחר שהוסיף את שמו בפנקס הנוטריונים וחתם בספק הנוטריונים והשאיר את דוגמת חתימתו – יוכל לכהן כנוטריון.

באתר האינטרנט של משרד המשפטים ישנו הסבר מלא ומקיף באשר לאופן הגשת הבקשה לקבלת רישיון נוטריון.

אם כן, נוטריון הוא מעין שלוח של משרד המשפטים. הנוטריון כפוף לכללים בדבר אתיקה בעסקים הקבועים בחוק ועיקרם שמירה על כבוד המקצוע ונאמנות ללקוח. הנוטריון כפוף לשיפוט משמעתי של בית הדין המשמעתי המחוזי של לשכת עורכי הדין בדיוק כמו עורך דין. תכלית הדין המשמעתי היא להבטיח את טוהר המידות ואת תפקידם התקין של העוסקים במקצוע.

עורך דין או נוטריון שאינו עומד בכללי האתיקה ונשפט בפני בית הדין, מוסמך בית הדין אף לשלול את רישיונו אם ביצע עבירה חמורה על כללי האתיקה של הנוטריון. כך למשל, לנוטריון אסור לעבוד בשותפות עם מי שאיננו נוטריון או לחלוק עם אדם אחר בשכר שקיבל, למעט עם נוטריון, אלמנתו של נוטריון שותף או ילדיו הקטנים של נוטריון שותף שמת. בישראל קיימת שותפות אחת של נוטריון המשתף פעולה עם שותפים נוטריונים רבים אחרים, דוברי שפות שונות בביצוע תרגום נוטריוני.

מהן סמכויותיו של עורך דין נוטריון?

זוהי סקירה קצרה של הפעולות שאותן נוטריון מוסמך לבצע:

  1. לבצע אימות חתימה על גבי מסמך.
  2. לאשר כי פלוני החתום על מסמך, בשמו של אדם אחר, היה בעל ייפוי הכוח לעשות כן.
  3. לאשר כי העתק של מסמך הינו העתק נכון.
  4. לאשר כי תרגומו של מסמך הינו תרגום נכון (חוק הנוטריונים קובע כי תרגום נוטריוני יעשה בידי נוטריון הבקיא בשפת המסמך).
  5. לקבל תצהיר ולאשרו.
  6. 6. לאשר כי פלוני נמצא בין החיים.
  7. לאשר כי רשימת מצאי נכונה.
  8. לבצע עריכה של העדה של מסמך סחיר.
  9. לערוך מסמך כאשר עריכתו דרושה או מותרת בחוק על ידי נוטריון.
  10. שימוש בסמכות הנוטריון על פי כל חוק אחר.

לפי רשימה זו של סמכויותיו של עורך דין נוטריון, ניתן להסיק כי בשל סמכויות אלה, עשוי עורך דין נוטריון ליהנות מהגדלת היקף הכנסתו, שכן שירותיו של נוטריון ניתנים בתשלום.

תעריפי שכר נוטריוני

על פי חוק הנוטריונים, שר המשפטים רשאי לקבוע בתקנות את שיעור השכר שיקבל נוטריון בעד שירותיו וכן את מקרי הפטור משכר. כך למשל, אדם המבקש לשכור שירותיו של נוטריון בעבור כתיבת צוואה בפניו ישלם עלות הקבועה בחוק. עלות זו היא זניחה וכפי שצוין בראשית המאמר, דרך זו לעיתים אף עדיפה על פני כתיבת צוואה בפני עדים הן בשל האופי הראייתי של צוואה כזו והן בשל כך שהליך זה אינו סבוך ומבטיח את קיום רצון המת בצורה המיטבית.

הרציונל לכך שתעריפי שכרו של הנוטריון מעוגנים בחוק טמון בכך שהנוטריון נתפס כמעין “רשות ציבורית” שמעניקה שירותים חשובים לאזרח וכי שירותיו יכולים להיות מוענקים לכל אזרח.

פקיעת רישיונו של הנוטריון

רישיונו של נוטריון עלול לחדול מלהתקיים באחד מהמקרים הבאים:

  1. שר המשפטים ביטל את הרישיון על פי בקשת הנוטריון.
  2. הנוטריון חדל להיות אזרח ישראלי.
  3. חברותו של הנוטריון בלשכת עורכי הדין פקעה.
  4. חברותו בלשכת עורכי הדין הופסקה מכוח מינוי כשופט או כדיין של בית דין דתי.
  5. הגביל את חברותו בלשכת עורכי הדין משום שאינו עוסק בעריכת דין אם בכלל ואם כנציגו של היועץ המשפטי לממשלה.
  6. חברותו בלשכת עורכי הדין הושעתה או הושעתה זמנית.

לסיכום, לא כל עורך דין הוא נוטריון. על מנת לקבל רישיון נוטריוני יש לעמוד בתנאים הקבועים בחוק הנוטריונים ופורטו כאן באריכות, וכן לעבור את בחינת ועדת הרישיונות. לחתימתו של נוטריון יש השפעה ראייתית לטובה בהליך שיפוטי והיא נתפסת כראיה חזקה. סמכויותיו של הנוטריון מוגדרות בחוק. לצד כל אלה, כפוף הנוטריון לכללי אתיקה ולדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין. רישיונו של הנוטריון עלול להיפסק או להתבטל באחד מהמקרים שנמנו ועליו לעמוד בטוהר המידות הנדרש מעורך דין נוטריון. בטרם שכירת שירותיו של עורך דין, מומלץ לבדוק האם עורך הדין הוא גם בעל רישיון נוטריוני – הכל בכפוף לשירות אותו מבקשים לקבל.

    שם + משפחה (חובה)

    האימייל: (חובה)

    מספר טלפון (חובה)

    ספרו לנו איך נוכל לעזור לכם?

    שילחו לנו את הקבצים לבדיקה והצעת מחיר

    גרור ושחרר קבצים כאן
    או

    תוכלו גם לשלוח לנו ישירות למייל
    [email protected]
    או לחייג ישירות
    0515533400

    נוטריון ברחובות

    עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רחוב: אחד העם 1, רחובות

    בניין לב רחובות

    שעות פעילות בין 9:00 -18:00

    ניתן לקבוע פגישה בטלפון

    051-55-33-400

    דוא”ל: [email protected]

    ניתן לבצע אצלנו את כל סוגי עבודות הנוטריון במשרדנו ברחובות:

    תפריט נגישות

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו 0515533400