כשירות נוטריונים בישראל

 

עו"ד ונוטריון אירנה פיין
К НОТАРИУСУ-АДВОКАТУ ИРЕНЕ ФАЙН
051-55-33-400
רוסית - РУССКИЙ, אוקראינית - УКРАЇНСЬКА МОВА, אנגלית - ENGLISH , ספרדית - ESPAÑOL , רומנית - LIMBA ROMÂNĂ ,צרפתית – FRANÇAIS

כשירות נוטריונים בישראל

חוק הנוטריונים, התשל”ו-1976 מסמיך נוטריונים לבצע שורה ארוכה של פעולות משפטיות ולאמת, לאשר ולערוך מסמכים שונים. עורך דין המעוניין לקבל הסמכת נוטריון חייב לעמוד במספר כללים הקבועים בחוק. ראשית, על הנוטריון להיות אזרח מדינת ישראל. שנית, נוטריון צריך להיות חבר בלשכת עורכי הדין. עליו להציג ניסיון מעשי של 10 שנים לפחות בעריכת דין ולהיות נקי מכל עבירה שיש עמה קלון, או לחילופין השעיה מהלשכה. בהינתן התנאים הללו יכול עורך הדין להצטרף אל השתלמות מיוחדת. נהלי ההשתלמות מופיעים בחוק הנוטריונים וכוללים הדרכות, פגישות, הרצאות וכדומה. התנאי האחרון לקבל הסמכת נוטריון בישראל הוא אישור מטעם ועדה. הועדה מתכנסת על פי המחלקה לרישוי נוטריונים במשרד המשפטים. תפקידה של הועדה הוא לבחון את מסמכי המועמד ולאשר את כשירותו של עורך הדין לקבל את הסמכת הנוטריון

חתימה בספר הנוטריונים והצטרפות למאגר

עורך דין אינו יכול להציע שירותי נוטריון טרם חתימה בספר הנוטריונים שבמשרד המשפטים. עליו להשאיר את דוגמת חתימתו וחותמו, ורק לאחר מכן הוא מוסמך לכהן כנוטריון בישראל. זהו תנאי חשוב המאפשר את המעקב אחר כשירות הנוטריונים. משרד המשפטים מפעיל לא מעט אמצעי ביקורת, בקרה ופיקוח על נוטריון בצורה ישירה או על ידי נציגים המוסמכים לכך. במהלך שנת 2008 לדוגמא חודשה פעילותם של מבקרי נוטריונים, ובעקבות ממצאי הביקורת הובאו דגשים חדשים לידיעת הציבור.

מדוע חשוב להקפיד על הכשרה מקצועית?

לסיכום, עורך דין נוטריון הוא בעל סמכויות רבות ולכן ההכשרה שלו היא חלק חשוב בתפקוד מערכת המשפט. הנושא הנוטריוני מוכר לכל אזרח הזקוק לשירותים כגון אימות הסכמי ממון, אימות מסמכים ותעודות, אימות יפוי כוח, עשיית צוואה או תרגום. גם העדה של מסמך סחיר ואישור צוואה דורשים חתימה של עורך דין אשר קיבל את הסמכת הנוטריונים הדרושה. בסופו של דבר, הסמכת הנוטריונים מאפשרת כניסה של עורכי דין חדשים אל התחום, מזרימה אנרגיות חדשות ומייעלת את המערכת כולה. ההסמכה מורכבת וארוכה אך היא תוצאה של שנות ניסיון רבות מטעם משרד המשפטים ומחלקות העוסקות בנושאים נוטריוניים

כיצד מתבצע אישור צוואה על ידי נוטריון?

אישור צוואה על ידי נוטריון מתחיל בהתייצבות במשרדו של הנוטריון. כדאי לתאם את ההגעה מראש, לבוא עם מסמך מוכן של צוואה תקנית אותה ניתן לנסח באמצעות כל עורך דין המומחה לצוואות ולהצטייד בתעודת זהות. אפשר להגיע אל משרד נוטריון הנמצא בקרבה גיאוגרפית אל מקום המגורים, או לבקש המלצות ולהגיע אל משרד נוטריונים רחוק יותר. בכל מקרה, ההתייצבות בלשכתו של הנוטריון היא תנאי לאישור הצוואה ולכן כדאי לבצע זאת מוקדם ככל האפשר.

משמעות החתימה על צוואה נוטריונית

לאחר שהלקוח מגיע אל משרדו של הנוטריון נדרש הנוטריון להקריא את הצוואה ולוודא כי המצווה מבין היטב את המשמעות שלה. מלבד ההיבט המשפטי, הנוטריון מקבל על עצמו אחריות לבדוק כי המצווה מפנים את תוכן צוואתו, את ההשלכות המיידיות והרחוקות ואת האופן בו הצוואה משפיעה עליו, על קרוביו, על בני משפחתו ועל כל גורם אחר המופיע בתוך המסמך. אישור של צוואה על ידי נוטריון ניתן רק לאחר שהוכח מעבר לכל ספק ועל פי דעתו של הנוטריון עצמו כי המצווה מבין על מה הוא חתום. אין להקל ראש בנושא הזה וכאן המקום להדגיש את החשיבות האדירה שמקנים בתי המשפט לחתימתו של הנוטריון.

חשיבות זיהוי המצווה

לפי חוק הירושה, נוטריון יכול לאשר עשיית צוואה ומוסמך לרשום “צוואה בפני רשות”. מהבחינה הזו משמש נוטריון רשות שופטת, בדיוק כמו כל שופט אחר. נדגיש כי הנוטריון צריך לבדוק שהמצווה חותם על הצוואה מרצונו החופשי וללא התערבות של גורם אחר. בנוסף, הנוטריון בודק האם קיים חשש להשפעה בלתי הוגנת על המצווה. עליו לבדוק האם המצווה כשיר מבחינה מנטאלית וגופנית, מסוגל לזהות את הצוואה עליה הוא חתום ומכיר את האפשרויות האחרות העומדות בפניו. תקנות הנוטריונים מחייבות כל נוטריון לבצע הליך מסודר של זיהוי החותם. זו הסיבה שיש להגיע אל משרד הנוטריון עם תעודת זהות תקינה וברורה. במילים אחרות, זהות החותם, כשירותו ורצונו המלא כמו גם הבנתו של המצווה את תוכן הצוואה הם היסוד לאישור צוואה נוטריונית.

תהליך החתימה והפקדת עותק למשמורת

בסיום תהליך הזיהוי ובמידה והנוטריון מסכים כי מדובר על אישור מרצון, עליו לבצע את הליך החתימה בפועל. החתימה נעשית במספר עותקים על פי דרישת הלקוח, כמו גם האישור הנוטריוני המצורף אל הצוואה. האישור הנוטריוני מנוסח בצורה קבועה כפי שמופיע בתקנות הנוטריונים. את אחד העותקים של הצוואה הנוטריונית ניתן להפקיד במשרד לצורך משמורת, כאשר גם כאן כפופים הנוטריונים ועובדיו אל חוק הנוטריונים וההגבלות המגדירות את הסודיות ושמירת הארכיון.

מחיר ושירותים נוספים

הליך אישור צוואה אצל נוטריון אינו ארוך ולא כרוך בעוגמת נפש עבור אף אחד מהצדדים. מדובר על הליך אשר ברוב המקרים מתנהל ברוח טובה, זאת בהנחה שהמצווה מסכים לצוואה וכמובן תומך בה בלב שלם. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי פנייה אל נוטריון לצורך עריכת צוואה מלווה לעיתים בלבטים. הנוטריון צריך להציע ללקוח הסבר כללי לגבי צוואות, להבהיר בפניו את המשמעות של צוואה נוטריונית ולתת למצווה אפשרות לתקן או לבטל צוואה בעתיד. העלות של עריכת צוואה נוטריונית קבועה ומופיע בתעריף המפורסם על ידי משרד המשפטים, לכן אין צורך לבחור בין נוטריונים על בסיס מחיר. מלבד מחיר הבסיס של עותק נוטריוני אחד והמחיר לכל חותם נוסף או לכל עותק, יש לקחת בחשבון את עלות הניסוח והכנת מסמך הצוואה עוד טרם הפגישה עם הנוטריון והחתימה הסופית.

    שם + משפחה (חובה)

    האימייל: (חובה)

    מספר טלפון (חובה)

    ספרו לנו איך נוכל לעזור לכם?

    שילחו לנו את הקבצים לבדיקה והצעת מחיר

    גרור ושחרר קבצים כאן
    או

    תוכלו גם לשלוח לנו ישירות למייל
    [email protected]
    או לחייג ישירות
    0515533400

    נוטריון ברחובות

    עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רחוב: אחד העם 1, רחובות

    בניין לב רחובות

    שעות פעילות בין 9:00 -18:00

    ניתן לקבוע פגישה בטלפון

    051-55-33-400

    דוא”ל: [email protected]

    ניתן לבצע אצלנו את כל סוגי עבודות הנוטריון במשרדנו ברחובות:

    תפריט נגישות

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו 0515533400