עורך דין דיני עבודה

 

עו"ד ונוטריון אירנה פיין
К НОТАРИУСУ-АДВОКАТУ ИРЕНЕ ФАЙН
051-55-33-400
רוסית - РУССКИЙ, אוקראינית - УКРАЇНСЬКА МОВА, אנגלית - ENGLISH , ספרדית - ESPAÑOL , רומנית - LIMBA ROMÂNĂ ,צרפתית – FRANÇAIS

במדינות רבות בעולם המודרני, נחקקו חוקים במטרה להסדיר את יחסי העבודה בין עובד ומעביד ואת יחסי העבודה של כלל העובדים והמעסיקים  לבין המדינה. לחוקים אלו קוראים דיני עבודה.

במדינת ישראל, ישנה ערכאה שיפוטית שלה מסורה הסמכות הבלעדית לדון בענייני עבודה, וזו הערכאה של בית הדין לעבודה, הפזורים במחוזות השיפוט השונים במדינה. חוק בית הדין לעבודה התשכ”ט-1969, הוא שמסמיך את בית הדין לעבודה לדון בעניינים אלו. משרדנו עו”ד ונוטריון הנמצא ברחובות יכול לעזור לכם במקרים של דיני עבודה.

הרקע ההיסטורי להתפתחות דיני העבודה בעולם

במאות הקודמות, שוק העבודה התנהל כשוק עבדים. המעסיקים שהיוו את שכבת הבורגנים, היו מתעמרים בעובדים ומנצלים אותם עד תום. בתקופה אז, התייחסו אל העובדים כמוצר ולא כבני אדם. עובדים היו נאלצים לעבוד גם כאשר הם חולים ופצועים משום שהמעסיקים היו מפטרים אותם, ללא תשלום על עבודתם.

השינוי הגיע כאשר התחילו להשתמש בטכנולוגיה מתקדמת בתהליכי הייצור. בזמן זה, גברה הדרישה לעובדים בעלי השכלה מסוימת ועקב כך, יחסי העובד מעביד נחתמו בין הצדדים על ידי חוזה (החוזה היה באופן קבוע לטובת המעסיק ונגד העובד). עם הזמן, החלו מפלגות סוציאליות במדינות רבות באירופה, לקרוא תיגר אל מול הממשלות הקפיטליסטיות במטרה ליצור חברה שוויונית ללא מעמדות.

על רקע המאבקים של המפלגות הסוציאליות, נולד ענף חדש במשפט, משפט העבודה. תכליתו של משפט העבודה הוא להבטיח הגנה מרבית על כבודו וחירותו של העובד מפני המעסיק. כפי שהוסבר מעלה, היחסים בין העובד למעביד הושתתו על דיני החוזים.

דיני העובדה במדינת ישראל

בכדי לקדם את מעמדם של דיני העבודה, נדרשה התערבות המדינה כמחוקקת וכריבון, כמחוקקת המדינה נדרשת לחוקק חוקים שיבססו את מעמדם של דיני העבודה וכריבון , להפעיל מערכת אכיפה וענישה לפוגעים בזכויות העובדים על פי חוק.

הסמכות הדיונית נתונה לבתי הדין לעבודה כפי שהוסבר מעלה. מערכת בתי הדין לעבודה היא מערכת ייחודית ועצמאית המתמחה בעיקר בנושאי עבודה ונושאי ביטוח לאומי. בפסיקות רבות של בית הדין לעבודה נקבע שיחסי העבודה בין העובד למעביד נקבעים על פי דיני העבודה ומטרתם העיקרית היא להגן על זכויות העובד.

הש’ צבי אליהו טל בבג”צ 5168/93 מור נ’ בית הדין הארצי לעבודה מתאר את מטרת דיני העבודה:

“על פי רוב, יחסי הכוחות בין העובדים למעבידים אינם מאוזנים, והצדק החברתי מחייב התערבות להגן על העובד. דיני העבודה נועדו אפוא למנוע ניצולם של עובדים ולהגן על מעמדם”.

חוקי מגן בדיני עבודה

בדיני העבודה, המדינה חוקקה באמצעות הכנסת מספר חוקי מגן, אשר תפקידם לשמור על האיזון בין זכותו של העובד לזכותו הקניינית של המעביד. חוקי המגן קובעים את הזכויות שהעובד לא רשאי לוותר עליהן כגון, שכר המינימום, כמות שעות עבודה, ימי חופש, ימי מחלה, דמי הבראה פיצויי פיטורין ועוד רבים.

חוקי המגן נועדו לקבוע למעסיק את מה שטוב עבור העובדים שלו. המעסיקים מחויבים לפעול על פי חוקי מגן אלו. חוקי המגן נחקקו בגלל התנהלותם של המעסיקים עם השנים, ולכן ישנו קושי רב למעסיקים להתלונן על חקיקתם של חוקים אלו.

הש’ מישאל חשין בדנג”צ (דיון נוסף בג”צ) 4191/97 רקנט נ’ ביה”ד הארצי לעבודה, מגדיר את המושג עבודה:

“העבודה סם חיים היא לאדם. אדם שעבודתו ניטלה ממנו – זכות ניטלה ממנו, מקצת כבודו ניטל ממנו”.

ישנם משרדים רבים בארץ אשר מעסיקים עורכי דין המתמחים בדיני עבודה. עורך דין לדיני עבודה צריך להיות בקיא בתחום דיני העבודה, משום שזהו תום דינמי אשר פסיקות רבות ניתנות בו.

 

    שם + משפחה (חובה)

    האימייל: (חובה)

    מספר טלפון (חובה)

    ספרו לנו איך נוכל לעזור לכם?

    שילחו לנו את הקבצים לבדיקה והצעת מחיר

    גרור ושחרר קבצים כאן
    או

    תוכלו גם לשלוח לנו ישירות למייל
    [email protected]
    או לחייג ישירות
    0515533400

    נוטריון ברחובות

    עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רחוב: אחד העם 1, רחובות

    בניין לב רחובות

    שעות פעילות בין 9:00 -18:00

    ניתן לקבוע פגישה בטלפון

    051-55-33-400

    דוא”ל: [email protected]

    ניתן לבצע אצלנו את כל סוגי עבודות הנוטריון במשרדנו ברחובות:

    תפריט נגישות

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו 0515533400