הסכם חיים משותפים

 

עו"ד ונוטריון אירנה פיין
К НОТАРИУСУ-АДВОКАТУ ИРЕНЕ ФАЙН
051-55-33-400
רוסית - РУССКИЙ, אוקראינית - УКРАЇНСЬКА МОВА, אנגלית - ENGLISH , ספרדית - ESPAÑOL , רומנית - LIMBA ROMÂNĂ ,צרפתית – FRANÇAIS

הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים מכונה גם הסכם זוגיות הוא מסמך משפטי עליו חותמים שני בני הזוג מתוך מטרה להסדיר את מערכת היחסים שלהם כידועים בציבור. הסכם חיים משותפים יוכל לשמש גם הסכם ממון אך אין כל חובה שיעסוק רק בהיבטים כלכליים. עריכת הסכם חיים משותפים מיועדת לזוגות המנהלים משק בית משותף ללא קשר נישואין.

חשיבות של הסכם חיים משותפים במקרה של ידועים בציבור

ההסכם מאפשר לבני הזוג לתת תוקף משפטי למערכת היחסים ביניהם, במקרה של פרידה ההסכם מחייב את שני בני הזוג. כך למשל, במקרה של פרידה ההסכם ישמש בסיס לחלוקת רכוש משותף, המשך הסדרת טיפול בילדים משותפים, תשלומי מזונות ועוד. בהעדר הסכם יוכל כל אחד מהצדדים לאחר הפרידה לטעון לזכות על הרכוש של האחר.

כיצד עורכים את ההסכם?

למטרת עריכת הסכם חיים משותפים נמליץ על פנייה אל עורך דין דיני משפחה עם התמחות בתחום. על שני בני הזוג לקבל את תנאי ההסכם ולחתום עליו, בכדי להעניק להסכם תוקף משפטי ניתן יהיה לאשר אותו מול בית המשפט. זוגות ידועים בציבור מספרים כי ההסכם מצליח להפוך את הזוגיות הוגנת ושלווה יותר, חתימה על הסכם חיים משותפים נפוצה בקרב זוגות אשר אינם מעוניינים להינשא, זוגות שלא רשאים להינשא ברבנות בישראל. ההסכם מחליף את הנישואין האזרחיים בישראל.

הכרזת מעמד של ידועים בציבור עם משק בית משותף

באמצעות ההסכם מכריזים בני הזוג מול הרשויות כי הם מנהלים משק בית משותף, הם מקבלים מסמך עם תוקף משפטי המגדיר אותם כידועים בציבור. במקרים של ילדים משותפים ההסכם כולל גם התייחסות עתידית לנושא גידול ילדים, משמורת ותשלומי מזונות. אנו ממליצים לכל זוג להסדיר בהקדם האפשרי את הסוגיות האלו במסמך משפטי.

הסכם ממון טרום נישואין

• במדינת ישראל הסכם ממון וחלוקת הממון בין בני זוג עוגנו בחוק יחסי ממון בין בני-זוג, תשל”ג (1973). החוק קובע כי במקרה של גירושין או מוות, כל אחד מבני הזוג יקבל מחצית הרכוש והנכסים שנצברו במהלך חיי הנישואין, ואין זה משנה על שם מי נצברו הרכוש או הנכסים (זאת במידה ולא קיים הסכם ממון בין השניים). המשמעות היא שכל הזכויות, הנכסים, מקרקעין, זכויות שנצברו בחשבונות הבנקים, המיטלטלין, זכויות שנצברו בקופות גמל, ניירות ערך, ביטוחי חיים וביטוחים אחרים, דירות, רכבים ואפילו זכויות שנצברו בקרנות הפנסיה מתחלקים חלוקה שווה בין בני הזוג.

• למרות זאת, בחוק יחסי ממון קיימת אפשרות לבני זוג לקבוע בעצמם את חלוקת הרכוש ביניהם במקרה של פירוד וזאת, על ידי עריכת הסכם ממון. כלומר, לבני זוג קיימת אפשרות לקבוע כיצד יתחלק הרכוש ביניהם במקרה של פקיעת הנישואין: גירושין או מוות. הסכם זה נקרא הסכם ממון טרום נישואין.

• על מנת שיהיה תוקף להסכם ממון טרום נישואין, יש לערוך אותו ולאשר אותו עוד לפני הנישואין. ניתן לאשר הסכם ממון טרום נישואין בפני הגורמים הבאים: בית המשפט לענייני משפחה, בית הדין הרבני, רושם נישואין, ונוטריון. כל שינוי של הסכם ממון נדרש לאשרו באותו אופן.

הסכם ממון במהלך הנישואין

• גם לאחר מועד הנישואים, קיימת אפשרות לערוך הסכם ממון המסדיר את ענייני הרכוש בין בני הזוג ולאשר אותו בפני בית משפט לענייני משפחה או בית דין הרבני.

הסכם ממון בין בני זוג שאינם נשואים

• בימינו, קיימים הרבה זוגות אשר בוחרים לחיות חיים משותפים יחד ללא נישואין. במידה ואין הסכם ממון, מסדיר חוק יחסי ממון מצבים של בני זוג נשואים או העומדים להינשא בלבד. על כן, עולה השאלה מהו דינם של בני זוג החיים יחד חיים משותפים אך בוחרים שלא להינשא, והאם בית המשפט ייתן תוקף להסכם ממון הנערך על ידם?

• בעקבות פסיקת בית המשפט העליון, כיום לא קיימת אפליה במצב משפטי בין בני זוג ידועים בציבור לבין בני זוג נשואים או שעומדים להינשא בעניין אישור ומתן תוקף להסכם ממון.
• כאשר בית המשפט לענייני משפחה מאשר הסכם ממון בין בני זוג ידועים בציבור נקרא ההסכם “הסכם לחיים משותפים.

הסכם חיים משותפים למי מיועד?

הסכם לחיים משותפים מיועד לבני זוג שחיים בזוגיות, ללא נישואין רשמיים בין אם הם רואים או מגדירים עצמם כידועים בציבור ובין אם לאו.
הסכם לחיים משותפים מיועד ומתאים מאוד לבני זוג חד מיניים.

מהו הסכם חיים משותפים?

זוגות שאינם נשואים, רשאים לערוך הסכם חיים משותפים, שהוא הסכם רחב יותר מהסכם ממון, יכול לכלול, בנוסף לנושאים כלכליים, גם נושאים אחרים הנוגעים לחיים המשותפים, הן בסיומם והן במהלכם.

כיצד מאמת נוטריון להסכם חיים משותפים ?

סעיף 7 (11) לחוק הנוטריונים, קובע את סמכותו של נוטריון, לאמת הסכם לחיים משותפים אשר נחתם בין בני זוג, טרם נישואין. ללא אישור נוטריון, ההסכם אינו תקף.

הסכם חיים משותפים בפרק ב'?

עריכת הסכם זוגיות פרק ב’ חשובה במיוחד מכמה סיבות. נוכל לתת לכם תשובות מדויקות יותר לאחר שיחה טלפונית חינמית שבו תסבירו את הסטטוס שלכם

נוטריון ברחובות

עו”ד ונוטריון אירנה פיין

רחוב: אחד העם 1, רחובות

בניין לב רחובות

שעות פעילות בין 9:00 -18:00

ניתן לקבוע פגישה בטלפון

051-55-33-400

דוא”ל: [email protected]

ניתן לבצע אצלנו את כל סוגי עבודות הנוטריון במשרדנו ברחובות:

תפריט נגישות

Call Now Buttonצלצלו עכשיו 0515533400