ידועים בציביר

 

עו"ד ונוטריון אירנה פיין
К НОТАРИУСУ-АДВОКАТУ ИРЕНЕ ФАЙН
051-55-33-400
רוסית - РУССКИЙ, אוקראינית - УКРАЇНСЬКА МОВА, אנגלית - ENGLISH , ספרדית - ESPAÑOL , רומנית - LIMBA ROMÂNĂ ,צרפתית – FRANÇAIS

הידועים בציבור

מוסד הידועים בציבור הינו מערכת זוגית בה בני זוג שאינם נשואים מקיימים אורח חיים כמו זוג נשוי. במערכת המשפט הישראלית אין חוק ספציפי המשויך לידועים בציבור, אלא אזכורים כאלו ואחרים בסגרת חוקים רבים. רצוי שלזוג זה יהיה הסכם מוסדר לדוגמת הסכם ממון שניתן להכין אצל נוטריון

הסכם ממון

נחתם ע”י נוטריון עו”ד

צרו איתנו קשר להצעת מחיר

הייעוץ ללא תשלום

הידועים בציבור בעיני מערכת המשפט

החוק אינו מגדיר מיהו ה”ידוע בציבור”, לעומת זאת הפסיקה מעניקה הגדרות כלליות:

ידועים בציבור יוכרו ככאלה בהתבסס על מספר פרמטרים, בהם חיים משותפים, ניהול משק בית משותף, כיצד בני הזוג נתפשים מבחינה חברתית כאשר כל פרמטר ייבחן לגופו בכל מקרה ומקרה. יש לציין ולומר כי לאו דווקא אלו החיים תחת קורת גג אחת בהכרח יוכרו כידועים בציבור, מנגד יכול בהחלט להיות מצב בו גם אלו שאינם חיו תחת קורת גג אחת יוכרו על ידי בית המשפט כידועים בציבור.

חשוב לציין כי בארץ אין הגדרה אחידה ל-מיהו ידוע בציבור, הפסיקה אמנם עניפה, אולם לא בהכרח עקבית ושונה מערכאה אחת לאחרת.

ההגדרה של “ידועים בציבור” מקנה מעמד מיוחד לבני הזוג במסגרת המערכת הזוגיות.

באם הנך נכנס להגדרות של “ידוע בציבור”, הרי שחלים עליך חובות וזכויות אשר עליך להיות מודע להם.

 

ההשלכות המשפטיות הנוגעות לידועים בציבור

  •   ייתכנו מקרים בהם יחסי בני הזוג כידועים בציבור עלולים להשפיע על צדדי ג’ וזכויותיהם, כגון יורשים, בני זוג נוספים, בני משפחה אחרים, נושיו של אדם ועוד.
  •  ליחסים בין בני זוג אשר בחרו לחיות כידועים בציבור השלכות כלכליות הנוגעות למערכת היחסים ביניהם
  • גם לאחר הפירוד עלולות להיות השלכות כלכליות על הצדדים אותם יש לקחת בחשבון, בין היתר אופן חלוקת הרכוש בין הצדדים, אפשרות של תשלום מזונות אחר פירוד ו/או סיפוק מדור לאחד מהצדדים, תשלום בעבור דמי שימוש בנכס, זכויות פנסיה אשר נצברו במהלך החיים המשותפים וכיו”ב.

 

ענייני ירושה

יש לקחת בחשבון כי בן הזוג הידוע בציבור במקרים מסוימים עתיד לרשת את נכסיו של בן זוגו או חלק מהם. גם הנאה מקצבאות שארים הינו דבר אשר יכול להילקח בחשבון על ידי בית משפט לאחר מות אחד הצדדים.

על מנת למנוע מצב בו ביום הקובע יחולק רכושו של אדם על פי רצונו האמיתי והחופשי יש ליתן את הדעת לנושאים כגון צוואה והסכם ממון אשר יכולים ליתן מענה לאופן חלוקת הרכוש בדרך בה ירצה זאת המצווה וכן על מנת למנוע סכסוכים מיותרים ופניות מיותרות אל בית המשפט.

הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים משמש בעיקר בני זוג אשר אינם רשאים להינשא בישראל וכן ידועים בציבור או זוגות חד מיניים הנוהגים לערוך הסכם זה.

מנגנון זה מאפשר לבני זוג בני אותו המין, להצהיר על זוגיותם ולהוכיח את קיומה באמצעותו וכן להיעזר בו על מנת לקבל הכרה על זוגיותם, בעיקר מול המוסדות השונים או לצורך קבלת הטבות במקומות בהם מכירים בזוגיות זו. עבור זוגות חד מיניים, זו היא למעשה הדרך המשפטית היחידה, הפתוחה כיום בפניהם, בה ניתן לעגן את הקשר ביניהם ולהגן על זכויותיהם וחובותיהם כבני זוג וכמשפחה.

ההסכם לחיים משותפים, מותאם לכל זוג וזוג באופן אישי נוכח הנסיבות שהביאו אותם לחתום על הסכם כזה ובהתאם לרצונותיהם האישיים להסדרת ענייניהם האישיים.

במסגרת ההסכם מסדירים הצדדים את יחסי הממון והרכוש ביניהם הן בנוגע לאלו שנצברו טרם תחילת החיים המשותפים והן בנוגע לרכוש שייצבר במהלך חייהם המשותפים (זכויות הסוציאליות קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות ביטוחי חיים וכו’). כמו כן ניתן להסדיר בהסכם את עניין המגורים, הכלכלה, הילדים ועוד. כמו כן מצב בריאותי מחלה או מוות מומלץ לנסות ולהסדיר מה קורה במקרה של מוות, מחלה קשה, אובדן כושר עבודה, מחלה של אחד מהילדים. הצדדים יסדירו בהסכם גם את המנגנון ליישוב סכסוכים בעת מחלוקת או פרידה.

זוגות המעניינים להיכנס לקשר זוגי של ידועים בציבור ולשמור על הסדרת הרכוש והממון הפרטי שצברו באופן עצמאי לפני תחילת הקשר, מומלץ מאוד לעשות הסכם חיים משותפים היכול למנוע עוגמת נפש רבה במקרה של פרידה או מוות עתידיים.

מזונות ידועה בציבור

מזונות אישה הם מזונות אשר משולמים לאישה נשואה עד לקבלת הגט.
כאשר מדובר בידועים בציבור, בית המשפט לענייני משפח בוחן את מערכת היחסים החוזיים שנוצרו בין הצדדים ועיקרון תום הלב. בהתאם לכך ייקבע אם על הגבר לשלם לבת זוגו “דמי שיקום” או “דמי הסתגלות”, שהם המקבילים למזונות אישה, אשר משולמים, לפי הדין העברי.
ההנחה היא כי בין בני זוג, אשר חיו יחד, נוצרת מעין מערכת יחסים חוזיים. בית המשפט מנסה להסיק, מאורח חיי בני הזוג, האם קיימת תלות כלכלית של האישה בגבר והסתמכות על כך שהגבר יפרנס אותה. אם כן אזי יפסקו “דמי שיקום”, למשך תקופה מסוימת, כאשר האישה לא עבדה משך ועסקה רק במשק הבית, ואילו הגבר הוא בעל הקריירה והמפרנס העיקרי.
אם כן דמי ההסתגלות שישולמו למשך תקופה שיקבע בית המשפט יאפשרו לאישה להסתגל לחיים החדשים ללא מפרנס על מנת לאפשר לה לעמוד על רגליה ולפתוח בחיים חדשים ועצמאיים. דמי ההסתגלות יכול וישולמו בתשלום חודשי קבוע או תשלום גבוה אך חד פעמי.
“עקרון תום הלב” – קובע כי אישה אשר כל השנים ביצעה את כל עבודות הבית ובכך סייעה לבעלה לפתח את הקריירה, כשהוא נטול דאגות אחרות, תישאר ללא כלום. גם אם לא קיים הסכם בין הצדדים יהא זה ראוי לפסוק “דמי שיקום”.
גובה דמי השיקום שייפסקו יהיה תלוי בהשתכרות האישה, השתכרות הגבר וברמת החיים אשר חיו הצדדים. גם משך התקופה בה ישולמו דמי השיקום יהיו תלויים בפרמטרים אלה.
מכיוון שמדובר בידועים בציבור כדאי לשים לב כי במקרה שנפסק בזמן האחרון קבע בית המשפט כי על האישה אשר הייתה המפרנסת העיקרית לשלם “דמי שיקום” לגבר.

נוטריון ברחובות

עו”ד ונוטריון אירנה פיין

רחוב: אחד העם 1, רחובות

בניין לב רחובות

שעות פעילות בין 9:00 -18:00

ניתן לקבוע פגישה בטלפון

051-55-33-400

דוא”ל: [email protected]

ניתן לבצע אצלנו את כל סוגי עבודות הנוטריון במשרדנו ברחובות:

תפריט נגישות

Call Now Buttonצלצלו עכשיו 0515533400