התרת נישואי תערובת

 

עו"ד ונוטריון אירנה פיין
К НОТАРИУСУ-АДВОКАТУ ИРЕНЕ ФАЙН
051-55-33-400
רוסית - РУССКИЙ, אוקראינית - УКРАЇНСЬКА МОВА, אנגלית - ENGLISH , ספרדית - ESPAÑOL , רומנית - LIMBA ROMÂNĂ ,צרפתית – FRANÇAIS

התרת נישואי תערובת

בתקופת העלייה הגדולה ממדינות חבר העמים הגיעו לארץ בראשית שנות התשעים של המאה הקודמת, יותר ממיליון אנשים, שחלקם אינם יהודים. עלייה זו של אזרחים רבים שאינם יהודים, התקיימה הודות לחוק השבות, המעניק אפשרות להגר לארץ ולקבל זכויות אזרח גם לבן זוג, לילד ולהורה של יהודי, אפילו אם אינם יהודים. גרושין של זוגות כאלה שאחד מבני הזוג אינו יהודי נקרא התרת נישואין והיא מתקיימת בבית המשפט ולא ברבנות

התרת נישאיון בבית המשפט

כיום בארץ חיים אנשים רבים שאינם יהודים אשר אין להם כל כוונה להתגייר. לבית הדין הרבני אין כל סמכות לגבי אנשים אלו. סמכותו של בית הדין הרבני חלה על אם שני בני הזוג הינם יהודים ובמידה והינם נשואים. כך גם סמכותם אינה תקפה לגבי ידועים בציבור.

במדינות חבר העמים, התאפשרו נישואין אזרחיים כדבר שבשיגרה. נישואין אזרחיים אפשריים גם במדינות אירופה ובארצות הברית. ונערכים ברישום בעיריה.

מי יכול להתגרש בבית המשפט?

בארץ, כיום, לא קיים מושג של נישואין אזרחיים. משמע, יהודים ואזרחים תושבי המדינה המחליטים להינשא לבן או בת זוג שאינם יהודים, בין אם הם נוצרים, מוסלמים, בני עדה דתית לא מוכרת או חסרי דת מטעמים מצפוניים או מכל סיבה שהיא –אינם יכולים להינשא בארץ. אין בארץ נישואי תערובת ועקב סיבות פוליטיות גם לא צפוי שיהיו בזמן הקרוב.

אנשים המעוניינים להנשא ואינם מעוניינים בהסכם ממון, צריכים למצוא את הפתרון בחוץ לארץ, דהיינו בקפריסין, באיטליה, בארצות הברית ו/או בכל מקום אחר בעולם שלפי חוקי אותה מדינה מתאפשרים נישואין אלו.

כמו כן ניתן להינשא בנישואי פרגוואי. נישואין הנערכים בעזרת עורך דין המתמחה בכך, כאשר הדבר מצריך משלוח מסמכים ולא ביציאה מגבולות הארץ.

קיימת בעיה כאשר הנישואין נסדקים ואחד מבני הזוג או שניהם מעוניינים להתגרש. המינוח המשפטי הנכון בנישואי תערובת הינו התרת נישואין ולא גירושין.
כאשר בני הזוג מחליטים להתגרש הרי שהדבר כרוך בפנייה לבית המשפט לענייני משפחה לאישור הסכם.

לאחר שבית המשפט מאשר את ההסכם, על בני הזוג לפנות באמצעות בא כוחם לבית המשפט העליון לצורך קביעת מקום השיפוט.

בית המשפט העליון דן בסוגיה, לעיתים מבקש מסמכים שונים וביניהם חוות דעת של בית הדין הרבני – ואז קובע את מקום השיפוט לצורך התרת הנישואין.

בדרך כלל יהיה זה בית המשפט לענייני משפחה המאשר את ההסכם או בית המשפט לענייני משפחה במקום מגורי הצדדים.

התרת נישואין שבן הזוג אינו מעוניין להתגרש

התרת הנישואין קשה יותר כאשר מדובר בבן זוג שאינו מעוניין בגירושין ואין שיתוף פעולה. במקרה כזה על בן הזוג החפץ בגירושין להוכיח את עילת הגירושין על פי הדין החל על הצדדים, ולעיתים עליו להמציא מסמך ובו חוות דעת של מומחה לדין הזר לצורך כך.

על בני זוג הנשואים בנישואי תערובת יחול החוק לתיקון דיני משפחה העוסק במזונות בני המשפחה השונים. דין תורה בכל הנוגע למזונות תקף רק על יהודים ועליהם בלבד. החבויות הן שונות על פי חוק זה בין יהודים ללא יהודים.

נוטריון ברחובות

עו”ד ונוטריון אירנה פיין

רחוב: אחד העם 1, רחובות

בניין לב רחובות

שעות פעילות בין 9:00 -18:00

ניתן לקבוע פגישה בטלפון

051-55-33-400

דוא”ל: [email protected]

ניתן לבצע אצלנו את כל סוגי עבודות הנוטריון במשרדנו ברחובות:

תפריט נגישות

Call Now Buttonצלצלו עכשיו 0515533400