מדוע כדאי לערוך הסכם ממון אצל עורך דין נוטריון

 

עו"ד ונוטריון אירנה פיין
К НОТАРИУСУ-АДВОКАТУ ИРЕНЕ ФАЙН
051-55-33-400
רוסית - РУССКИЙ, אוקראינית - УКРАЇНСЬКА МОВА, אנגלית - ENGLISH , ספרדית - ESPAÑOL , רומנית - LIMBA ROMÂNĂ ,צרפתית – FRANÇAIS

מדוע כדאי לערוך הסכם ממון אצל עורך דין נוטריון

הסכם ממון הוא מסמך משפטי מחייב כאשר מטרתו הנה להגן על זכויות הצדדים במקרה של פרידה או גירושין.

במציאות של ימינו בה שיעור הגירושין מוסיף לעלות וגיל הנישאים מבוגר יותר כך שהספיקו לצבור רכוש כלשהו, נחיצותו של הסכם ממון עולה גם היא.

הסכם ממון מול נוטריון

לעיתים קורה שצד אחד מביא עמו לנישואים רכוש שצבר בין אם בכסף, ובין אם מדובר בדירה שהוריו רכשו עבורו, או אפילו דירה בירושה וזאת לפני החתונה.
אם מדובר ברכוש שנצבר לפני החתונה, אז מדוע זקוקים להסכם ממון אם חוק יחסי ממון שולל מהצד השני זכויות בנכסים אלו?

נכון שחוק יחסי ממון מחריג נכסים שהצטברו לפני הנישואין מבן או בת הזוג שלא הביאם, אך מאחר ומטיבה של מערכת היחסים הזוגית נכסים אלו נוטים להתערבב או לעבור שינויים בתוך התא המשפחתי, נוצר מצב לפיו בתי המשפט נוטים לפרש זאת ככוונה לשתף את הצד האחד ברכוש שהובא לתוך מערכת היחסים בתקופה שקדמה לחתונה כך שהתוצאה המתקבלת הנה חלוקה שווה בפירוק השיתוף לגבי כלל הנכסים.

דוגמא נפוצה להמחשה הנה דירה. קחו מקרה שבו צד אחד הביא דירה לפני החתונה כך שרק הוא היה רשום כבעליה החוקיים. לימים וכעבור כמה שנים של נישואים מליטים בני הזוג למכור את הדירה ולרכוש אחרת במקומה. לצורך רכישת הדירה החדשה נעזרו בני הזוג בכספים שהתקבלו ממכירתה של דירת בן הזוג שכאמור היתה שייכת רק לו.
בני הזוג שמחים ומאושרים ורושמים את הדירה החדשה בחלקים שווים כך שכל אחד מהם הנו בעלים של מחצית הזכויות בדירה.

עד כאן הכל טוב ויפה, אך מה קורה במקרה של גירושין? כיצד הצד שהביא את הדירה מלפני החתונה יוכל כעת לקבלה חזרה?

זהו מקרה קלאסי מובהק כיצד הסכם ממון שנערך אצל עורך דין יכול היה לתת מענה לסיטואציה זו שיש בו כדי למנוע בעת גירושין סכסוכים כספיים מיותרים.
העובדה שהובאה כאן אינה נכונה רק לבני זוג שנישאו זו לזה, אלא הסכם ממון חיוני גם במקרה בו החליטו בני זוג שלא להתחתן האחד עם השניה, אלא לחיות כידועים בציבור.
בני זוג מהסוג השני חושבים שהרכוש שלהם מוגן מאחר ולא נישאו, ואם לא נישאו הרי שלצד השני אין כל זכויות לבוא בטענות או בדרישות לקבל חלק מהזכויות השייכות לבן או בת זוג.
חשיבה זו מוטעית ביסודה! כבר נפסק כי לידועים בציבור ישנם זכויות גם אם לא נישאו האחד לשניה וזאת מכוח חוק ופסיקה. על בני זוג כאמור מחיל בית המשפט את הלכת שיתוף הנכסים אשר מכוחה בודק בית המשפט האם היתה לבן או בת הזוג כוונה לשתף את האחד ברכושו. ככל שהתשובה חיובית, התוצאה תהא חלוקה של הרכוש בין הצדדים בחלקים שווים.
אשר על כן, הסכם ממון חיוני לא רק עבור בני זוג לפני חתונה, אלא גם בפני בני זוג שהחליטו לחיות יחדיו כידועים בציבור.

ואם כבר החלטתם לחתום על הסכם ממון, הרי שכדי לתת לו תוקף משפטי מחייב יש לאשר אותו בפני בית המשפט לענייני משפחה, או בית הדין הרבני, או בפני עורך דין שהנו נוטריון.
לאחר שהבנו מדוע הסכם ממון חיוני, מהי חשיבותו וכיצד יש לאשרו, נקדיש מספר מילים לגבי הדרך בה יש להעלות נושא זה בפני בן או בת הזוג. מדובר בסוגיה רגישה עבור הצד המתבקש לחתום על הסכם זה, שהרי כל מחשבותיו מופנות לחיי משפחה שלמים, מאושרים וורודים ולכן אותו צד יכול לפרש את בקשתו של הצד האחר לחתום על הסכם ממון כעלבון ואפילו כעס מאחר ומבחינתו הדבר מעיד על פירוק ולא חיים יחדיו.
כיום, בעידן בו אחוז הגירושין הינו גבוה, ובכדי להימנע מסכסוכים ארוכי שנים והליכים משפטיים מתישים, נהוג לערוך הסכם ממון טרם הנישואין.

הסכם ממון מגדיר את רצונם של בני הזוג, טרם נישואיהם, לגבי אופן חלוקת הרכוש של כל אחד מהם, לרבות הרכוש המשותף אשר צברו ו/או יצברו מהלך שנות הזוגיות שלהם, במידה והזוגיות תגיע לקיצה.

חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל”ג-1973, מגדיר את אופן חלוקת הרכוש אשר נצבר על ידי בני הזוג מהלך המערכת הזוגית אותה ניהלו. על כן, ישנה חשיבות רבה להסכם ממון, אשר יבוא במקום הגדרות החוק, ויאפשר לבני הזוג להגדיר מראש את אופן חלוקת הרכוש אשר יצברו ו/או אשר הביאו עימם למערכת הזוגית.

חשיבות עליונה יש לעריכת הסכם ממון במידה והמדובר בפרק ב’, שכן סביר להניח, כי הצדדים חוו את הקושי שבהתחלה החדשה לאחר פירוק הקשר הזוגי בו חיו, והחשש לרכושם במידה והמערכת של פרק ב’ תגיע לקיצה מובן לחלוטין.

חשוב להבהיר, כי הסכם ממון אינו בעל תוקף אלא אם אושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה או על ידי בית הדין הרבני. רק אז מקבל הסכם הממון תוקף של פסק דין וניתן לאכוף אותו.
עוד חשוב להבהיר, כי הסכם ממון אינו בא כאמירה של חוסר אמון במערכת הזוגית וביכולת שלה להאריך ימים, כי אם המדובר באמירה של אחריות האחד כלפי השני ולעניין הבטחת רווחתם הכלכלית של שני בני הזוג במידה ומסיבה כלשהי יחסיהם יעלו על שירטון.

מדוע כדאי לערוך צוואה בעת הליכי גירושין?

למי שעוד לא יודע, הליך גירושין המנוהל בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני (לפי העניין) יכול להימשך תקופה ארוכה ואף משך שנים. במהלך תקופה זו ייתכנו אף מקרים בהם בני הזוג החליטו על פרידה ויתרה מכך נשארים פרודים כך שטרם התגרשו.

על פי חוק הירושה מי שזכאי לרשת את המנוח הנו קרוב משפחה ולצורך העניין בן /בת הזוג, ילדיהם וכדומה. הוראת החוק חלה רק במידה והמנוח לא הותיר אחריו צוואה הקובעת אחרת.

מכאן אנו מבינים שבמקרה שיש צוואה, המנוח יכול להוריש חלק או את כל רכושו למי שהוא מצווה, למי שהוא רוצה גם לכאלו שהנם מחוץ למעגלי המשפחה.

חשוב לדעת, בכל מקרה של הליך גירושין מתחלק הרכוש בין בני הזוג. ישנם מצבים בהם בני הזוג צברו יחד במהלך חייהם המשותפים רכוש, כך שלכל אחד מהם מגיע חלק מסוים בו (בדרך כלל מחצית) ולעיתים ישנם מקרים בהם לכל אחד מהם יש רכוש איתו הגיע מלפני הנישואים ולחילופין קיבל אותו כמתנה או בירושה במהלך היותם נשואים זו לזה. במקרה שכזה יש לבדוק האם היתה כוונה לשתף את הצד האחר ברכוש זה כך, שגם לגביו יהיה זכאי למחצית.

כך או כך, לא ניתן לנשל את בן או בת הזוג מחלקם ברכוש המשותף, אלא רק מהחלק שלכם. לצורך הבנת הדברים ניקח דוגמא. לבני הזוג דירת מגורים משותפת. הדירה רשומה בחלקים שווים על שם שניהם.

לפיכך ובנסיבות אלו, בן או בת הזוג יכול להוריש רק את מה ששייך לו אך לא מעבר לכך. לפיכך הוא אינו יכול לנשל את בן או בת הזוג מרכוש שממילא לא שייך לו. מה שכן יוכל לעשות הוא, להגן באמצעות צוואה על מחצית הזכויות בדירה בדרך של נישול בן או בת הזוג מהורשת הרכוש אליו.

אשר על כן, אם בני זוג נמצאים בהליך גירושין ארוך ומייגע ולפיכך רוצים להגן על החלק שלהם ברכושם המשותף ו/או על הרכוש שלהם במלואו (כפי שהוסבר דלעיל), הרי שרק צוואה תוכל להבטיח הגנה כאמור, שאם לא כן ובהעדרה יחול חוק הירושה הקובע את מנגנון הירושה כך שבת או בן הזוג יירשו אתכם.

ודבר אחרון, אך לא פחות חשוב:

צוואה הנה מסמך משפטי מחייב. יש להקפיד על כללים בכל הקשור לעריכתה שאם לא כן יהיה מי שיטען נגד תקפותה בכוונה להביא לפסלותה. ככל שאכן נפל פגם בעריכתה של הצוואה, יתכן ובית המשפט לענייני משפחה יפסוק לביטולה ובהעדר צוואה קודמת לפניה יחולו הוראות חוק הירושה.

החלטה בדבר פסילת צוואה תביא למצב בו רצון המנוח לא ימומש. כך למשל, אם בן הזוג ביקש לנשל את בת זוגתו והם טרם הספיקו להתגרש כך שהם מבחינת החוק עדיין נשואים זו לזה, אך נפל פגם בצוואה שקיומו הביאו לפסילתה, הרי שבת הזוג תהיה זכאית לרשת את בן זוגה המנוח מכוח חוק הירושה.

מפאת חשיבות זו ועל מנת לקיים אחר רצון המנוח ראוי ונכון לפנות לעורך דין הבקיא בתחום על מנת שיסייע בעריכתה של הצוואה.

    שם + משפחה (חובה)

    האימייל: (חובה)

    מספר טלפון (חובה)

    ספרו לנו איך נוכל לעזור לכם?

    שילחו לנו את הקבצים לבדיקה והצעת מחיר

    גרור ושחרר קבצים כאן
    או

    תוכלו גם לשלוח לנו ישירות למייל
    [email protected]
    או לחייג ישירות
    0515533400

    נוטריון ברחובות

    עו”ד ונוטריון אירנה פיין

    רחוב: אחד העם 1, רחובות

    בניין לב רחובות

    שעות פעילות בין 9:00 -18:00

    ניתן לקבוע פגישה בטלפון

    051-55-33-400

    דוא”ל: [email protected]

    ניתן לבצע אצלנו את כל סוגי עבודות הנוטריון במשרדנו ברחובות:

    תפריט נגישות

    Call Now Buttonצלצלו עכשיו 0515533400